15 sposobów na wykorzystanie marketingu sensorycznego

Kiedy myślisz o marketingu swoich produktów i usług, możesz myśleć tylko o atrakcyjności wizualnej. Wybrane przez Ciebie słowa i obrazy mogą wydawać się jedynymi narzędziami, którymi możesz przekonać ludzi do zwrócenia uwagi na Twoją markę. Jednak takie podejście ignoruje ogromną część ludzkiej psychologii i zachowania. Życie jest zmysłowym doświadczeniem i wykorzystuje wszystkie różne zmysłowe bodźce, aby pomóc nam być świadomym tego, co dzieje się wokół nas. W ciągu ostatnich 50 lat przeprowadzono wiele badań na temat tego, jak pięć zmysłów (wzrok, dźwięk, smak, dotyk, węch) może wpływać na nasze decyzje o zakupie. Ta nowa wiedza doprowadziła do powstania dziedziny marketingu sensorycznego, innowacyjnego podejścia do przyciągania zainteresowania. W tym artykule przyjrzymy się, jak możesz wykorzystać doświadczenie marketingu multisensorycznego z grupą docelową i wyróżnić się na tle konkurencji.

Czym jest marketing sensoryczny?
Marketing sensoryczny ma miejsce, gdy firma używa wielu różnych zmysłów, aby stworzyć pozytywne wrażenie na marce. Odwoływanie się do wielu zmysłów i bodźców zmysłowych pomaga w zdobyciu uwagi i zaufania klienta poprzez odwołanie się do każdego z pięciu zmysłów. Stosowanie taktyk marketingu sensorycznego obejmuje znajdowanie kreatywnych sposobów na zaspokojenie potrzeb i pragnień klientów oraz wywarcie trwałego wrażenia za pomocą unikalnych narzędzi marketingowych, które mogą wyzwalać bodźce sensoryczne. Marketing sensoryczny na pięć zmysłów. Ludzie używają wielu różnych zmysłów, aby podejmować decyzje dotyczące produktów i usług, które chcą kupić. Istoty ludzkie podejmują decyzje, używając o wiele więcej wskazówek niż tylko zmysł wzroku. Percepcja zmysłowa obejmuje smak, dotyk, zapach i dźwięk, które odgrywają dużą rolę w odczuciach, jakie mamy wobec marki. W rzeczywistości osobowość Twojej marki i tożsamość marki mogą być kształtowane w takim samym stopniu przez zmysłowy aspekt tego, co robisz, jak i przez Twoje ceny, usługi lub jakikolwiek inny aspekt. W tym artykule przyjrzymy się pięciu zmysłom i temu, jak są one wykorzystywane w marketingu sensorycznym w 2020 roku oraz jak można je włączyć do reklamy i marketingu. Najlepsze strategie marketingowe poznasz u mnie- odwiedź moją stronę!

Marketing sensoryczny z wzrokiem
Marketing z wizualizacjami istnieje od setek lat. Plakaty i reklamy wizualne sięgają czasów egipskich, kiedy papirus był używany do promowania usług i sprzedaży na targach. Prawdziwy boom reklamy wizualnej rozpoczął się w połowie XIX wieku, kiedy firmy takie jak Pears Soap zaczęły reklamować zalety swoich mydeł w porównaniu z innymi firmami. Firma zakupiła oryginalne dzieła sztuki od artystów, a następnie zmodyfikowała je, dodając kostkę mydła Pears. W latach 90-tych XIX wieku mydło gruszkowe było pierwszą marką na świecie, która wykorzystała reklamę wizualną do promowania swojej marki wśród opinii publicznej. Od tego czasu reklama przeszła wiele wcieleń; jednak podejście jest takie samo. Pokazując wizualizację produktu lub usługi i uwzględniając korzyści, umożliwiasz odbiorcom lepsze zrozumienie tego, co oferujesz. Dzisiaj wizualny marketing sensoryczny dzieli się na różne podejścia. Stoi za tym cała sztuka i nauka, która przekonuje ludzi do kupowania. Oto najczęstsze sposoby, w jakie marki wykorzystują elementy wizualne jako część swoich technik marketingu sensorycznego:

Zabarwienie
Schematy kolorystyczne w różny sposób wpływają na ludzi i nadają marce inny wygląd. Na przykład kolor czerwony oznacza pasję i emocje, podczas gdy kolor zielony jest bardziej całościowy i ekologiczny. Z każdym kolorem związane są uczucia i emocje . Im lepiej je zrozumiesz, tym większe prawdopodobieństwo, że wybierzesz te najlepsze, które spodobają się Twoim klientom.

Obrazy
Używanie obrazów w reklamach to świetny sposób na szybkie przyciągnięcie uwagi. Jeśli zamieszczasz w swoich reklamach zdjęcia ludzi, odwołuje się to do ludzkiego zainteresowania innymi ludźmi. Kiedy widzimy, że inni ludzie coś robią, chętniej sami tego spróbujemy. Niektóre firmy wykorzystują również środowiska lub obiekty w swoich obrazach. Oba mogą pomóc w uzyskaniu szerszego wrażenia marki i bardziej zainteresować osobę oglądającą reklamę.

Tekst
Być może nie od razu myślisz o słowie pisanym jako o wizualnym medium, ale to właśnie jest. Umiejętność wpływania słowem pisanym może być najstarszą formą marketingu. Prosty napis na drzwiach promujący biznes to forma marketingu wizualnego. Ten napisany artykuł na blogu jest formą marketingu wizualnego. Każdy rodzaj nagłówka w reklamie połączony z obrazami i odpowiednią czcionką może mieć znaczący wpływ.

Grafika
Czasami zamiast zdjęcia, niektóre firmy wolą używać grafiki, takiej jak ilustracje, schematy, symbole i grafikę generowaną komputerowo.

Wideo
Kolejna ewolucja obrazów to ruchome obrazy i marketing wideo. Telewizja była pierwszą metodą, dzięki której firmy mogły prowadzić marketing wizualny. Wraz z rozwojem wideo w Internecie w ciągu ostatnich 25 lat, marketing wideo jest bardzo popularny. Stockowe nagrania wideo są wykorzystywane w wielu reklamach internetowych, aby pokazać użytkownikowi, jakie korzyści może przynieść produkt.

Światło
Oświetlenie w historii firmy lub otoczeniu to rodzaj marketingu wizualnego, który może zmienić wygląd i styl marki. Niektóre sklepy detaliczne będą używać nastrojowego oświetlenia lub lamp zamiast lamp sufitowych, aby zmienić wrażenia klienta.

Marketing sensoryczny z dźwiękami
Reklama dźwiękowa stała się popularna w latach dwudziestych, wraz ze wzrostem popularności programów radiowych. W 1922 AT&T zaczęła sprzedawać firmom możliwość nadawania płatnych programów. Firma może wykupić lub sfinansować transmisję, a w zamian umieścić swoją markę na antenie. W 1926 roku narodził się świat dżingli radiowych, kiedy grupa a cappella zwana Wheaties Quartet zaśpiewała o płatkach śniadaniowych General Mills. Dżingle szybko stały się popularną formą reklamy, w której słowa opisujące produkt zostały ustawione na muzykę, aby zwiększyć wartość rozrywkową. Marketing audio istnieje od ponad 100 lat, a dziś inteligentne głośniki oferują nowe sposoby reklamy i promocji. We współczesnym świecie marketing słuchowy jest częścią niemal wszystkich kampanii marketingowych w telewizji, radiu, podcastach i reklamach internetowych. Oto większość narzędzi marketingu audio, których marki używają w marketingu sensorycznym.

Voice Over
Odkąd reklama radiowa stała się popularna w latach 20. XX wieku, powszechną praktyką jest używanie głosu w celu promowania i przekonywania. Voice-over ma miejsce, gdy osoba czyta oskryptowaną reklamę, która ma na celu zachęcenie słuchacza do działania. Często pojawia się wyjaśnienie dotyczące produktów i usług, a także funkcji i korzyści.

Efekty dźwiękowe
Podobnie jak w przypadku filmów, wykorzystanie efektów dźwiękowych w reklamach pomogło wzmocnić dramat, który jest częścią reklamy. Niektóre marki używają efektów dźwiękowych do reprezentowania swojej marki. Przykładem jest dzwonek T-Mobile, który jest używany we wszystkich kampaniach audio i wideo.

Muzyka tematyczna
Podkład muzyczny w reklamach oznacza znaczenie i nastrój słów i obrazów. Wiele firm oferuje obecnie utwory muzyczne, które można dodać do reklam wideo.

Marketing sensoryczny z zapachem
Może wydawać się dziwne myślenie o węchu jako przydatnym w marketingu. Zmysł węchu jest najbardziej bezpośrednim połączeniem z mózgiem człowieka. Określony zapach może wywoływać wspomnienia i może bardzo szybko wpłynąć na decyzje. Chociaż niewielu markom udało się wprowadzić zapachy do marketingu, wciąż jest on używany przez kilka firm. Marki takie jak Abercrombie & Fitch wykorzystały zapachy i nastrojowe oświetlenie, aby zwiększyć swoje doświadczenie w sklepie. Oto unikalne podejście, które firmy włączają zapachy do marketingu sensorycznego.

Zapachy środowiskowe
Niektóre firmy eksperymentowały z wykorzystaniem w swoich reklamach zapachów środowiskowych, takich jak ocean, świeżo skoszona trawa i lasy sosnowe. Technologia dostarczania zapachów okazała się strzałem w dziesiątkę, a wynalazki takie jak ekran zapachowy jeszcze nie weszły do ​​głównego nurtu.

Zapachy
Używanie zapachów jako narzędzia marketingowego istnieje już od dawna. Próbki zapachów w magazynach zawsze były popularną metodą, a dziś niektóre sklepy używają zapachów, aby dodać atrakcyjności swojej marce.

Zapachy żywności
Kuszący zapach piekarni lub świeżo parzonej kawy to powszechna metoda, którą niektóre marki wykorzystują, aby przyciągnąć klientów. Sprzedawcy hot dogów również wykorzystają zapach gotowania, aby zwabić głodne tłumy na imprezach.

Marketing sensoryczny z dotykiem
Chociaż myślenie o dotyku jako taktyce marketingowej może wydawać się dziwne, w niektórych przypadkach może dobrze działać, aby zwiększyć atrakcyjność marki. Niektóre produkty wymagają użycia produktu przed zakupem. Przykładami tego są technologie, takie jak telefony i samochody. Oba zwykle wymagają praktycznej jazdy próbnej, zanim dana osoba zdecyduje się na zakup. Oto metody, których używają firmy, aby włączyć dotyk do swoich sensorycznych kampanii marketingowych.

Komfort
W przypadku marek, takich jak sprzedawcy mebli, umożliwienie klientom usiąść i poczuć meble przed zakupem jest integralną częścią marketingu. Modele podłogowe z tych samych elementów są oferowane w sklepach, aby klienci mogli poczuć atmosferę. Sprzedawcy odzieży często mają tę samą konfigurację, aby klienci mogli doświadczyć wyglądu odzieży przed zakupem.

Zabezpieczenie
Niektóre marki używają grubego kartonu, aby zapewnić swojej firmie poczucie jakości. Kartki z podziękowaniami i broszury to świetne sposoby na zrobienie wrażenia na klientach po ich odwiedzinach. Chociaż materiały drukowane są droższe niż wersje cyfrowe, w przypadku niektórych firm wrażenia dotykowe dodają im przewagi. Firmy takie jak Moo oferują sposób na stworzenie niesamowitych drukowanych materiałów reklamowych dla Twojej firmy, które sprawią, że się wyróżnisz.

Testy praktyczne
Wiele firm oferuje dziś praktyczne testy swoich produktów. Apple był jedną z pierwszych marek, które zapewniły dostęp do swojej technologii w sklepach. Takie podejście umożliwiło użytkownikom dotknięcie i interakcję z technologią przed zakupem. Zamiast skupiać się na sprzedaży, podejście Apple polegało po prostu na umożliwieniu ludziom korzystania z narzędzi, dopóki nie zdecydują, co im odpowiada. Wiele sklepów oferuje obecnie podobne rozwiązanie „wypróbuj przed zakupem”.

Marketing sensoryczny ze smakiem
Smak to kolejny trzewny zmysł, często pomijany w marketingu. Smak to sposób na odwołanie się do biologicznych pragnień lub ludzi do jedzenia i picia. Jest ściśle związany ze zmysłem węchu i może na niego znacząco wpływać również inne zmysły.

Oczywiście zmysł smaku jest niezwykle subiektywny, więc często może przynieść odwrotny skutek, jeśli ludziom nie spodoba się smak produktu. Tak było w przypadku, gdy Coca Cola wprowadziła „Nową Coke” w 1985 roku i odnotowała drastyczny spadek sprzedaży. Niektóre marki będą wykorzystywać próbki żywności, aby zachęcić klientów do większych zakupów. Ta taktyka jest powszechnie stosowana w supermarketach. Oto sposoby, w jakie firmy wykorzystują smak w marketingu sensorycznym.

Próbki
Najpopularniejszym rodzajem marketingu smaku są próbki żywności i napojów. Są one bardzo powszechne w supermarketach i sklepach monopolowych. Początkowy smak czegoś pomoże konsumentowi w zrozumieniu produktu spożywczego lub napoju w sposób trzeźwy.

Nowe smaki
Inną metodą, którą niektóre marki używają, aby dotrzeć do nowych odbiorców, jest wprowadzanie nowych smaków. Jeśli jeden produkt działa dobrze, poszerzenie kategorii o różne wersje degustacyjne może być świetną taktyką. Marka przekąskowa Frito-Lay oferuje wiele odmian smakowych Cheetos, w tym Flamin’ Hot, Puffs, White Cheddar, Chipotle Ranch i wiele innych.

Łącząc zmysły
Chociaż wizualne i dźwiękowe są najpowszechniejszymi narzędziami sensorycznymi używanymi we współczesnym marketingu, warto pomyśleć o doświadczeniu sensorycznym całego klienta. Przeprowadź ze swoim zespołem podstawowe badania marketingu sensorycznego, aby zobaczyć, jak możesz przemówić do wielu zmysłów swoich klientów. Zapytaj siebie i swój zespół, czy istnieją różne sposoby łączenia różnych zmysłów w swoje plany marketingowe? Korzystanie z marketingu sensorycznego to świetny sposób na innowacje w swojej dziedzinie i wyróżnienie się na tle konkurencji. Marketing sensoryczny, który odwołuje się do pięciu zmysłów, pomoże Twojej firmie stać się bardziej kreatywnym. Poszerzy to Twój zasięg i potencjalnie sprawi, że więcej osób będzie rozmawiać i kupować od Twojej marki.